Blood Red
In a remote spot in the Eastern European countryside, far from the reach of the state, marshy earth is plowed, homemade wine tasted, and hunting rifles prepared—all meticulously observed by a slow-moving camera. From clearing construction waste to slaughtering a pig: the existential dimension of life here can be detected in almost every activity. This is a world that feels stable, yet always on edge, as if the structure could collapse at any moment.
In six chapters, Martin Imrich’s striking feature debut summons an existential resonance. His expressive, carefully orchestrated style, firmly rooted in reality, is closely attuned to the surroundings. The dialogue-free, high-contrast black-and-white images capture silence, pain, and emptiness, deepened by music inspired by Bach’s St John Passion. The camera drifts along like a stray guest in the lives of the silent protagonists, wandering among them through dystopian settings, sometimes just as lost as they seem to be.