Cinema Kawakeb
In een achterafsteegje in Amman, de hoofdstad van Jordanië, zit een kleine bioscoop die duidelijk betere dagen gezien heeft. De afgebladderde muren, scheve stoelen en gescheurde gordijnen maken duidelijk dat het pand rijp is voor de sloop. Vanwege een ruzie tussen de eigenaars en een dubieuze lening lijkt het doek definitief gevallen. Toch houden de laatste twee werknemers hoop dat het nog goedkomt met het filmtheater, dat voor het laatst open was voor de coronapandemie.
Cinema Kawakeb is ook een film over filmmaken: op speelse wijze toont regisseur Mahmoud Al Massad het ontstaansproces van zijn documentaire. Dat proces is belangrijker dan het resultaat. Het geeft een luchtige toets aan een film vol vergane glorie en verval.
Parallel aan het bioscoopverhaal toont Al Massad oude nieuwsbeelden over de twee wereldoorlogen, het ontstaan van de staat Israël en de strijd in de regio. Grote geopolitieke bewegingen, die ver lijken af te staan van het kleine wereldje van de bioscoop, maar uiteindelijk de straat en de stoep van het gebouw bereiken.