CycleMahesh
Als in India een lockdown wordt afgekondigd, besluit de gestrande 22-jarige Mahesh per gammele fiets terug naar huis te reizen. In zeven dagen legt hij zo’n 2000 kilometer af. Het maakt hem een nationale mediahype.
Politici beloven betere levensomstandigheden, buren zeggen grappend dat hij wel naar de Olympische Spelen kan en een filmmaker uit Mumbai besluit een film over Mahesh te maken, maar van dit alles komt niets terecht. Hij is al snel weer een broodarme loodgieter.
In een mix van fictie en non-fictie die leunt op het werk van Abbas Kiarostami – in meer impressionistische scènes wordt de jonge arbeider door een acteur gespeeld – schetst CycleMahesh het gebrek aan keuzes in Mahesh’ leven, en daarmee in dat van miljoenen andere arbeiders in India. Tegelijk is dit een film over het maken van films, die het publiek constant herinnert aan het feit dat Mahesh zelf ook een hand heeft in de productie.