Een uitzonderlijk filmische en beschouwelijke documentaire, geheel opgenomen in een virtuele omgeving. Knit’s Island speelt zich af in een rurale gamewereld die tegelijk indrukwekkend realistisch is en er griezelig nét naast zit. Wat is nog ‘echt’ in dit virtuele bestaan, dat in de toekomst waarschijnlijk voor steeds meer mensen belangrijk zal worden? Met die vraag gaan de filmmakers op pad in de dunbevolkte 250 vierkante kilometer van deze game.
“Soms verwar ik mijn digitale herinneringen met die in real life”, zegt iemand. “Deze virtuele natuur doet me denken aan mijn thuisland Australië”, zegt iemand anders vanuit Berlijn. Zo vervagen gaandeweg de grenzen tussen rollenspel en werkelijkheid, wat nog wordt versterkt als de Covidlockdowns de videogame voor veel spelers tot hun belangrijkste ‘buitenwereld’ maken.