In 1642 voltooide Rembrandt zijn beroemdste schilderij, De Nachtwacht. Het opdrachtwerk is een groepsportret van de Amsterdamse schutterij, die de hoofdstad moest helpen verdedigen in tijden van nood. In die tijd was Amsterdam een van de rijkste steden in Europa, woonplaats van diverse rijke en machtige families, waar Rembrandt een reputatie genoot als gerespecteerd en veelgevraagd schilder. Maar na het voltooien van De Nachtwacht ging het zowel zakelijk als privé bergafwaarts met de schilder.
Op zoek naar een verklaring voor deze plotselinge omslag duikt Peter Greenaway in de geschiedenis van de Gouden Eeuw, en komt op het spoor van een moord en een samenzwering. Op zijn eigen theatrale en intelligente wijze ontleedt hij de geschiedenis met behulp van ensceneringen en split-screenmontage. Aan de hand van verborgen of nooit opgemerkte details uit het groepsportret maakt hij aannemelijk dat Rembrandt wist wat er was gebeurd.