Acting
Zwart-witbeelden van een vervallen landhuis, de dreigende tonen van Sjostakovitsj’ Symfonie nr. 13 – hier hangt drama in de lucht. Shakespeareaans drama welteverstaan.
Meer dan twee uur zijn we getuige van een schitterende masterclass in acteren, gegeven door twee Britse rotten in het vak: Declan Donnellan en Nick Ormerod van theatergroep Cheek by Jowl. Acht jonge, getalenteerde acteurs voeren scènes op uit Macbeth. Ze worden dicht op de huid gevolgd door de camera van Sophie Fiennes, die het proces in direct cinema-stijl volgt als de spreekwoordelijke vlieg op de muur.
We zien de uiterst heldere en rustige Donnellan aan het werk als hij de acteurs een voor een naar nieuwe hoogten van hun kunnen begeleidt. Het is intrigerend welk effect schijnbaar eenvoudige fysieke en tekstuele oefeningen kunnen hebben, zoals het in lettergrepen hakken van Shakespeares verzen, of het benadrukken van elke klinker. Het geheel is meer dan de som der delen, resulterend in boeiende en aangrijpende sleutelscènes. En al die tijd is er dat oude landhuis, gestript tot op de bakstenen, als een stilzwijgend personage.