Limitation
Met de annexatie van de Krim in 2014 kon het niemand meer ontgaan dat Rusland een hybride oorlog tegen Oekraïne voerde. De Krim werd veroverd met een combinatie van desinformatie, propaganda, verhulde militaire steun aan rebellengroepen en verborgen militaire operaties. Het wekt verbazing dat deze manier van oorlogsvoering voor velen als een verrassing kwam, want hij kent een lange Russische geschiedenis.
Limitation toont de betrokkenheid van Rusland bij de staatsgreep in 1992 tegen Zviad Gamsachoerdia, die in 1991 tot de eerste president van Georgië werd gekozen. De film doet dat uitsluitend met van het internet geplukte beelden uit de periode van de gewapende opstand tegen het staatshoofd. Bij elk nieuwsitem, interview en verslag vermeldt de film de bron: uit het kamp van de regering, de oppositie, internationale nieuwsmedia of onbekend. Alle kampen hebben hun eigen waarheid. Zo is Gamsachoerdia voor de oppositie een ‘dictator’ en een ‘Judas’.
Achter het protest speelt Rusland een duistere, doorslaggevende rol door de oppositie te bewapenen met onder andere granaatwerpers en tanks. Het bezegelt het lot van Gamsachoerdia, die begin 1992 het land verlaat.
Een selectie van unieke en uitgebalanceerde films die een breed publiek aanspreken en die op IDFA hun internationale of wereldpremière beleven.