My Sextortion Diary
Nadat haar laptop bij een bezoek aan een café is gestolen, wordt regisseur Patricia Franquesa slachtoffer van digitale afpersing. Een anonieme hacker dreigt de expliciete foto’s die hij heeft gevonden aan al haar contacten te sturen als ze weigert de duizenden euro’s die hij eist te betalen.
Gedetailleerd doet Franquesa verslag van de ontwikkelingen en de stapsgewijze strategie van de dader. Tekst en graphics tonen app- en mailverkeer, foto’s en video’s verschijnen in splitscreen en in verschillende beeldformaten.
Het resultaat is een dynamische vertelling over het kat-en-muisspel waarin ze verstrikt raakt en de mechanismen van cybercrime, maar meer nog over de gevoelens van kwetsbaarheid en schaamte die het verlies van lichamelijke zelfbeschikking oproepen – en hoe je die autonomie uiteindelijk weer kunt terugveroveren.