Isla del tesoro
Het Cubaanse ‘pijnbomeneiland’ of ‘schateiland’ was drie eeuwen lang het domein van piraten, avonturiers en boekaniers, en inspiratiebron voor vele mythes en legenden. De Cubaanse intellectueel en onafhankelijkheidsstrijder José Marti verbleef er in zijn jonge jaren in huisarrest.
Na de onafhankelijkheid in 1898 zetten nieuwe piraten er voet aan wal: Amerikaanse ondernemers koloniseerden het eiland in om er plantages te leiden. Weer later bouwde de Cubaanse regering er een enorme gevangenis voor ballingen, criminelen en politieke dissidenten.
Beelden van deze ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op, als inleiding tot het tijdperk van Fidel Castro, waarin de panoptische gevangenis wordt onttakeld en het eiland de thuisbasis wordt voor Cubaanse jongeren, die hier worden opgeleid tot deelnemers aan de Cubaanse revolutie – het ‘jeugdeiland’ dat het onderwerp is van Gómez’ documentaires On the Other Island en Una isla para Miguel.
Isla del tesoro is door Vulnerable Media Lab digitaal gerestaureerd als onderdeel van het Sara Gómez Project.