From the Pole to the Equator
De Italiaanse filmpionier Luca Comerio (1876-1940) reisde in de eerste decennia van de 20e eeuw als filmverslaggever de wereld rond, van de Noordpool tot de evenaar, en raakte steeds meer in de ban van het kolonialisme en fascisme. Hij schoot beelden van soldaten te paard, missionarisscholen in Afrika, jagers die ijsberen, zebra’s en leeuwen neerschieten en Italiaanse Alpentroepen in de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog.
In 1982 ontdekten Yervant Gianikian en Angela Ricci Lucchi dat Comerio’s verlaten laboratorium in Milaan op het punt stond om ontmanteld te worden. Zijn films lagen in de kelder te vergaan en zouden binnenkort verbrand worden. Gianikian en Ricci Lucchi monteerden het gevonden filmmateriaal tot een eigen werk, nadat ze de beelden opnieuw hadden gefotografeerd, geprint en ingekleurd met behulp van ambachtelijke filmtechnieken.
Door de beelden te vertragen, ontrafelen ze de imperialistische en koloniale ideologie die op – en tussen – elk beeld geschreven staat. Ze gebruiken het oude om het nieuwe te creëren, en onthullen zo verborgen betekenissen uit het verleden.