14-24 nov 2024
InstituteFestivalProfessionals
EN/NL
Doneer
Loading...
MyIDFA
Respite

Respite

Aufschub
Harun Farocki
Duitsland
2007
40 min
Dead Angle: Borders
Dead Angle: Borders
Synopsis

Westerbork werd in 1939 gebouwd als opvangkamp voor Joodse vluchtelingen, maar veranderde onder de nazi-bezetting allengs in een doorgangskamp. Voor ruim 100.000 Joden, Roma, Sinti en verzetsstrijders was Westerbork het voorportaal van de hel.

In 1944 gaf kampcommandant Gemmeker opdracht voor een film, waarschijnlijk om zijn oversten te overtuigen van het economisch nut van het met sluiting bedreigde kamp. De Joodse fotograaf Rudolf Breslauer schoot de beelden. De restanten van de nooit afgemaakte Westerborkfilm – met o.a. het onvergetelijke shot van een Sinti-meisje dat tussen twee wagondeuren de wereld inkijkt – zijn sinds 2017 opgenomen in het UNESCO Memory of the World Register.

In deze essayistische documentaire blaast de Duitse filmmaker Harun Farocki – bekend van zijn kritische politieke documentaires en theorieën – de zwart-witbeelden nieuw leven in. In tussentitels geeft hij context bij de ambigue propagandabeelden, die een beeld neerzetten van Westerbork als een efficiënte minimaatschappij.

Wat is er af te leiden uit de beelden? En wat laten ze juist niet zien? Farocki leidt zijn essay met zachte hand – hij laat de conclusies aan de toeschouwer.

Lees verder
Credits
40 min
zwartwit
-
Regisseur
    Harun Farocki
    Harun Farocki
Productie
    Harun Farocki Filmproduktion
    Harun Farocki Filmproduktion
Key collaborator
    Antje Ehmann,
    Christiane Hitzemann,
    Lars Pienkoß,
    Matthias Rajmann,
    Jan Ralske,
    Meggie Schneider
    Antje Ehmann,
    Christiane Hitzemann,
    Lars Pienkoß,
    Matthias Rajmann,
    Jan Ralske,
    Meggie Schneider

Stills

0
0
1
2
3
0
1
2
3
Meer uit het programmadeel Dead Angle: Borders
Dead Angle is een meerjarig programma waarin documentairefilms worden gebruikt om het onzichtbare zichtbaar te maken. Met 'Grenzen' als eerste thema verkent het programma grenzen niet alleen als fysieke scheidslijnen, maar ook als symbolen die diep verweven zijn met identiteit, gemeenschap en ons menselijk bestaan.
Programmaonderdeel bekijken
Black Harvest

Black Harvest

Bob Connolly, Robin Anderson
1992
90 min