Paperland: The Bureaucrat Observed
Paperland: The Bureacrat Observed laat zich bekijken als een humoristische natuurdocumentaire – met de Homo bureaucratus als onderwerp. Deze zeer algemeen voorkomende soort heeft specifieke gedragingen, een herkenbare habitat en interessante overlevingsmechanismen. Regisseur Donald Brittain, die de documentaire in 1979 maakte, nam zelf de kurkdroge voice-over voor zijn rekening.
Hij toont de bureaucraat in zijn natuurlijke omgeving, op verschillende plaatsen in de wereld: Duitsland, het Vaticaan, Canada, communistisch Hongarije en zijn eigen land, Canada. Overal spreidt dit universeel gehate wezen dezelfde karakteristieken ten toon: een afkeer van verandering, liefde voor regels, regelmaat en voorspelbaarheid, en een obsessie met papier. We zien de soort aan het werk, bijvoorbeeld op een piepklein eiland waar de werkzaamheden bestaan uit het zorgvuldig registreren van de nauwelijks voorkomende geboortes en sterftes.