When the Bough Breaks
Aan de rafelranden van Beijing woont een gezin dat vanaf het platteland naar de stad migreerde op zoek naar een beter leven. In hun krakkemikkige huis, omringd door bergen afval, staat één bureautje. Het symboliseert de keuze die het gezin moet maken, want slechts een van hen kan een volledige opleiding volgen. De twee dochters in het gezin zijn vastberaden hun broer Gang die kans te laten benutten, terwijl het lot van hun oudste zus, die van school ging om te werken en verdween in de prostitutie, als een schaduw boven hen hangt.
Filmmaker Dan Ji ontmoette het gezin voor het eerst in 2004, toen ze een documentaire maakte over het Chinese onderwijssysteem. Vijf jaar later keerde ze terug naar deze migrantenfamilie waarin de rollen binnenstebuiten gekeerd zijn. Terwijl vader zich bezat en moeder zich afzijdig houdt, discussiëren de dochters als volwassenen over schoolgeld en universiteiten. Gang zit er zwijgend bij. De uitgesponnen scènes, waarin de camera afwisselend dicht op de huid kruipt of juist afstand neemt, benadrukken hun benepen situatie in een maatschappij waarin ze haast onzichtbaar zijn gemaakt.