Redlight to Limelight
De kracht van creativiteit en verbeelding komt op een onverwachte plaats aan het licht in Redlight to Limelight. In de rosse buurt van Kalighat, een arme wijk van Kolkata is een groep Indiase sekswerkers met hun dochters en zonen actief als het filmcollectief CAM-ON. De korte films, waar ze zelf in spelen, zijn ontleend aan hun eigen harde leven. We volgen ze terwijl ze werken aan een film over een moeder die in opstand komt wanneer haar dochter ook tot prostitutie wordt gedwongen.
In betrokken cinéma vérité-stijl laat Bipuljit Basu in zijn eerste lange documenaire zien wat CAM-ON voor hen betekent. De leden van het collectief nemen geen genoegen meer met het uploaden van hun werk naar YouTube, maar besluiten een voorstelling in de wijk te organiseren. Veel vrouwen kennen een geschiedenis van geweld en misbruik. Nu mag iedereen zien wie ze echt zijn.
Basu toont de zorgen, maar ook hun plezier, saamhorigheid en groeiend zelfvertrouwen – zoals te zien wanneer ze de confrontatie aangaan met een buurtbewoner die bezwaar maakt tegen de filmopnamen. Het bevrijdende CAM-ON geeft een nieuw levensdoel en nieuwe hoop, waarvan de aftiteling van deze film getuigt.