Before the Flood
Voor de aanleg van de Chinese Drieklovendam, de grootste dam en waterkrachtcentrale ter wereld, hebben naar schatting 1,2 miljoen mensen hun huis moeten verlaten. In 2002 waren de inwoners van Fengjie aan de beurt: nog een paar weken en iedereen moet zijn verhuisd. Het havenstadje heeft duizend jaar lang geprofiteerd van de prettige ligging aan de Yangtze-rivier, nu wordt het onverbiddelijk gesloopt en onder water gezet.
De evacuatie van de inwoners gaat niet zonder slag of stoot: de herhuisvesting gaat via loting, en veel bewoners zijn kwaad dat hun woning in ‘Nieuw Fengjie’ stukken kleiner blijkt dan hun oude huis.
Als een vlieg op de eeuwenoude muren volgt de camera de verwikkelingen bij diverse groepen en individuen uit deze gemeenschap. De leden van de kerk moeten beslissen over de sloop van hun heilige gebouw, de havenwerkers redden wat er te redden valt en een Koreaanse oorlogsveteraan voert een strijd om zijn herberg. De conflicten met de autoriteiten laten pijnlijk duidelijk de grenzen van communistische solidariteit zien.