Love Is the Message, the Message Is Death
Baanbrekende videocollage van kunstenaar en cinematograaf Arthur Jafa (1960), opgebouwd rond Kanye Wests gospelachtige hiphophit ‘Ultralight Beam’. Bijna acht minuten lang dompelt Jafa de kijker onder in een stroom van Afro-Amerikaanse ervaringen, samengesteld uit homevideo’s, YouTube-fragmenten, nieuwsbeelden en archiefmateriaal. Tussen anonieme gezichten en straatopnamen duiken iconen op als Martin Luther King Jr., James Baldwin, Barack Obama, Beyoncé, Miles Davis en LeBron James.
Met een inventieve montage waarin dans, muziek en sport, religieuze extase en beelden van politiegeweld en burgerrechtenprotesten elkaar afwisselen, schetst Jafa een krachtig en confronterend beeld van viering en veerkracht, trauma en raciale onderdrukking.
Inmiddels geldt Love Is the Message, the Message Is Death als een hedendaags meesterwerk van de videokunst, vertoond in gerenommeerde musea als het Metropolitan Museum of Art, Tate Modern, het Stedelijk en het Smithsonian. In juni 2020 werd het twee dagen lang door dertien musea in zeven landen gelijktijdig online gestreamd, naar aanleiding van de wereldwijde Black Lives Matter-protesten.