Behind Closed Doors
In 1968 riep de Braziliaanse militaire regering de Nationale Veiligheidsraad bijeen om de Institutionele Wet nr. 5 uit te vaardigen, die de meest gewelddadige periode van de dictatuur inluidde. De bijeenkomst werd opgenomen, maar bleef tientallen jaren geheim. De filmmakers doken de archieven in en openbaren nu de geluidsopnames.
We horen de stemmen van ministers die een voor een hun steun betuigen aan de beruchte wet. Ze spreken lyrisch van een nieuwe revolutie en economische bloei. Het gemak waarmee ze de grondwet opschorten, is schokkend. Om de dictatuur kracht bij te zetten, werden de Brazilianen overspoeld met vrolijke propagandajournaals vol swingende muziek, waarin het beleid werd verheerlijkt. De filmmakers smeden deze (animatie)beelden vernuftig aaneen met de geluidsopnames.
In de filmpjes worden vele vlaggen gehesen en wordt onder meer de Trans-Amazone snelweg opgehemeld. Giftige leugens; in werkelijkheid mochten mensen niet meer stemmen en demonstreren. Tegenstanders van het regime werden gemarteld en geëxecuteerd. Tot nu toe is geen enkele militair veroordeeld voor begane misdaden tijdens de dictatuur.