Infiltrators
Voor zijn indringende debuut uit 2012 volgde Khaled Jarrar vier jaar lang de zenuwslopende zoektocht van Palestijnen naar openingen in de muur bij het zwaar gemilitariseerde checkpoint Qalandia op de Westelijke Jordaanoever.
Rennen, springen, kruipen door donkere tunnels: het zijn de dagelijkse beproevingen van Palestijnen van alle achtergronden die routes zoeken onder en over de muur naar Oost-Jeruzalem. Een jonge vrouw gaat op ziekenbezoek, bouwvakkers beklimmen de grensmuur om naar hun werk in Israël te gaan, families geven ingebakerde baby’s af terwijl ze door vies water in illegale tunnels waden, jongens proppen vers brood door gaten in het hek.
De meesten ondernemen hun tocht in het holst van de nacht, enkel verlicht door het onheilspellende oranje van de straatlantaarns op de snelweg of achtervolgd door de felgroene lasers van het Israëlische leger. Met zijn handheld videocamera verschuilt ook Jarrar zich in de berm of achter het prikkeldraad. Op onsentimentele wijze toont hij zo de vernedering én het verzet tegen de absurditeit, de monotonie van het wachten en de repressie die hier dagelijks aan de orde zijn.
Dead Angle is een meerjarig programma waarin documentairefilms worden gebruikt om het onzichtbare zichtbaar te maken. Met 'Grenzen' als eerste thema verkent het programma grenzen niet alleen als fysieke scheidslijnen, maar ook als symbolen die diep verweven zijn met identiteit, gemeenschap en ons menselijk bestaan.