Traversing the Mist
Stap in het lichaam van een jonge Taiwanese man, en dool door de stomende ruimtes en rood verlichte gangen van een surrealistische gay sauna, met lockers vol geheimen, gedeelde douches en dunne matrassen. Overal kom je dezelfde mannelijke naakten tegen, met allemaal hetzelfde gezicht. Ook bij jezelf zie je, in deze geanimeerde VR, in een spiegel je kleren verdwijnen – op je ondergoed na.
Zo wandel je verder door het slecht verlichte gangenstelsel, in een spel van kijken en bekeken worden, alsof je je weg zoekt door een erotisch ondergronds doolhof. Van de met graffiti volgekladde lift tot in de donkere vertrekken waar je met een zaklamp de lichamen ontdekt, voelt alles als een tocht door het verborgene in dit afsluitende deel van ‘The Mist Trilogy’ van regisseur Tung-yen Chou, na In the Mist (2020) en Gazing, In the Mist (2022).
Je wandelt daarbij in werkelijkheid over een ruim oppervlak, wat een fysieke concreetheid verleent aan de ervaren aanwezigheid van de sauna. Dit wordt nog versterkt doordat je liveperformers ontmoet via de intieme maar veilige lens van virtual reality.
Deze competitie laat werken zien waar het artistieke potentieel van nieuwe technologiën ultiem wordt benut voor het vertellen van verhalen.