Terra Mater
“Wat noem je Vrijheid? Wat noem je Macht? Wat noem je Gewin? Als je niet begrijpt dat je niet zomaar schade kunt toebrengen aan een plek en denken dat die losstaat van jezelf – dat is niet zo.” Aan het woord is Earth Spirit. In een trots koningskleed, gemaakt van onderdelen van elektrische apparaten, staat ze boven op een enorme afvalberg, tussen de stank, de maraboes en de troep.
Een mix van videoclip-esthetiek, muziek en signaalwoorden vormt een soort afrofuturistische activistische performancekunst, waarbij werklui die door het afval moeten waden, verontwaardigd roepen om respect en bewustwording. Omdat rijke landen misbruik blijven maken van het Afrikaanse continent door waardevolle grondstoffen weg te halen en er hun afval vervolgens weer en masse te dumpen.
Terra Mater is een getergde, woedende en visueel betoverende oproep aan de wereld om verantwoordelijkheid te nemen. Want Afrika zucht onder de gevolgen van kapitalisme, kolonialisme en vernietiging van de natuur.