Checks and Balances
Voorjaar 2014. De Algerijnse presidentsverkiezingen zijn in volle gang als documentairemaker Malek Bensmaïl zes weken lang mag rondwaren in de redactielokalen van het onafhankelijke Franstalige dagblad El Watan. Hij observeert er een microkosmos die met het naderen van de deadline steeds meer op een snelkookpan lijkt: redacteuren zoeken koortsachtig naar inhoud en duiding en voeren op het scherp van de snede discussies over hete politieke hangijzers.
El Watan is allesbehalve een verlengstuk van het zittende regime. Een van de journalisten neemt openlijk deel aan het verzet tegen een vierde termijn van president Abdelaziz Bouteflika. Bouteflika is niet alleen een symbool van politieke stilstand, maar ook de man van de periode direct na de gewelddadige burgeroorlog die 200 duizend mensen het leven kostte.
Onder het oppervlak van relatieve rust woedt nog steeds het onverwerkte oorlogstrauma. Honderden journalisten werden destijds vervolgd, vermoord of verbannen. Checks and Balances is een eerbetoon aan hen en hun hedendaagse collega’s, die het recht op vrije meningsuiting bevechten en met veel talent, intellect en humor de Algerijnse werkelijkheid duiden.