Light of the Setting Sun
Vicky Du gaat op zoek naar het verhaal achter het zwijgen van haar ouders. Beiden zijn afkomstig uit gezinnen die communistisch China ontvluchtten. Via Taiwan kwamen ze in de Verenigde Staten terecht. Angst is een van de voornaamste emoties die zowel de filmmaker als haar broer zich herinneren van hun jeugd, waarin het er soms hardhandig aan toeging en er nauwelijks werd gepraat.
In een poging haar familiegeschiedenis en daarmee haar ouders te begrijpen, interviewt Du haar familie, graaft ze in foto- en videoarchieven en reist ze naar Taiwan om verwanten te bezoeken. De wrede methoden van het communistische bewind – martelingen, executies, heropvoedingskampen met dwangarbeid – overleefde een groot deel van haar familie niet. Langzaamaan wordt blootgelegd op welke wijze dit drama doorwerkt.
Du maakte een hoogstpersoonlijk document, maar de film is universeel in de manier waarop wordt getoond hoe iedereen op eigen wijze intergenerationeel trauma verwerkt en/of doorgeeft, en hoe belangrijk kennis van het verleden is voor herstel.