Return to al-Ma’in
De Palestijnse historicus Salman Abu Sitta werkte jarenlang samen met Forensic Architecture om zijn verdwenen geboorteplaats al-Ma’in in het noorden van de Negev-woestijn te reconstrueren in een 3D-model.
Na de bezetting door Israëlische troepen in 1948 werd de jonge Salman samen met de andere bewoners verjaagd uit al-Ma’in. Zionistische milities voerden meerdere gecoördineerde aanvallen uit op Palestijnse steden en dorpen. Meer dan 750 duizend Palestijnen werden uit hun huizen verdreven. Het Israëlische leger richtte vervolgens een keten van agrarische militaire nederzettingen op, waardoor het grondgebied van de Gazastrook verkleind werd.
Forensic Architecture ontdekte dat de oude route vanuit al-Ma’in, en een dozijn andere wegen, na 7 oktober 2023 opnieuw actief in gebruik is genomen door het Israëlische leger om aanvallen uit te voeren op Gaza. Veel van deze routes werden ooit door de oorspronkelijke bewoners bewandeld, zoals Salman, die zich nog vele details herinnert van al-Ma’in: de waterbron, de boom, de plek waar hij zich zo graag verstopte tussen het graan.