De Koude Oorlog, Hitchcock en de opkomst van de televisie worden ingenieus aan elkaar gekoppeld in deze collage van nieuwsbeelden van de Space Race, hilarische koffiereclames en fragmenten uit Hitchcocks thrillers en trailers. Was de Koude Oorlog misschien één grote MacGuffin? In een plot dat paranoia en politieke intrige aan elkaar spiegelt, raken Hitchcock en zijn ongrijpbare dubbelganger geobsedeerd door de perfecte moord.
Terwijl de televisie de plek van de bioscoop inneemt en het ‘kitchen debate’ tussen Chroestsjov en Nixon voortratelt, zien we het begin van genderpolitiek en de rebranding van Alfred Hitchcock als televisiepersoonlijkheid.
Double Take, gebaseerd op een script van de prijswinnende romanschrijver Tom McCarthy en geïnspireerd door Jorge Luis Borges’ essay ‘August 25, 1983’, richt zijn pijlen op de angstcultuur die wereldwijd opkomt met de doorbraak van televisie; die kaapt zowel de cinema als de manier waarop we historische gebeurtenisen beschouwen.
Via een waaier aan televisebeelden volgt Grimonprez het spoor van de meedogenloze aanval op de thuishaven, vanaf de aanvang van televisie-uitzendingen tot aan onze hedendaagse zapneurose.