The Lingering Now, Our Odyssey II
In The Lingering Now, Our Odyssey II, dat bij de première op het Festival van Avignon in 2019 grote indruk maakte op zowel het publiek als de recensenten, staat Christiane Jatahy in een unieke combinatie van theater en film diepgaand stil bij het thema migratie:That which forces millions of individuals to be on the move. That which nationalism traps in refugee camps where life, suspended, elapses. No salvation for these men, these women, these children ripped from their ancestral homes with no promise of any future. A time that stretches endlessly where memories burn the heart, unable to move forward.
The Lingering Now is het tweede deel van een tweeluik (Ithaca, Our Odyssey 1 is het eerste deel) dat de wanhoop van de vluchtelingen beziet door het prisma van Homerus’ Odyssee. Een jaar lang deed Christiane Jatahy onderzoek naar de levens van ballingen. Van Palestina tot Libanon, via Griekenland, Zuid-Afrika en Brazilië verzamelde de Braziliaanse theater- en filmmaker de getuigenissen van deze hedendaagse Odysseusen. Ze geeft hen een stem in een levende ruimte waar de toeschouwer deelneemt aan het artistieke maakproces.