Oswald en Oliver, geboren als Siamese tweeling, werken beiden als zoöloog in een dierentuin. Ze verliezen allebei hun vrouw bij een bizar auto-ongeluk waarin de chauffeur beide benen verliest. De broers, die hunkeren naar lichamelijke hereniging, zijn geobsedeerd door symmetrie, lijstjes en de dierentuin als een levende encyclopedie van de evolutie. Door het rottingsproces van zwart-witte dieren in symmetrische tableaus te fotograferen proberen ze grip te krijgen op hun rouw.
Greenaway’s bizarre drama werd opgenomen in Diergaarde Blijdorp in Rotterdam en verwijst regelmatig naar composities van Vermeer en diens vervalser Van Meegeren. Ben van Os en Jan Roelfs waren verantwoordelijk voor het production design van het zwart-komische, Brits-Nederlands drama, Michael Nyman maakte de kenmerkende muziek en Sacha Vierny tekende voor het camerawerk. Greenaway sloeg regelmatig de handen ineen met deze vakspecialisten.
Net als in Greenaway's andere werk zijn veel shots wijd gekaderd, statisch en met ultraprecieze positionering van de objecten en personages, om te benadrukken dat cinema voortkomt uit de schilderkunst en om dat elk filmframe een still is.