Paradise
Een dynamische video-collage, door de makers zelf een ‘volkssymfonie’ genoemd, die de ziel van Brazilië en zijn inwoners in woorden en beelden vat. Het Zuid-Amerikaanse land kent een geschiedenis van gewelddadige onderdrukking en verzet, maar ook van veerkracht en saamhorigheid. Voortgestuwd door muziek worden archiefbeelden, nieuw geschoten materiaal, interviews, voice-overs, commercials, televisieseries en bewakingscamerabeelden aaneengesmeed tot een ritmische, vaak ironische en dan weer huiveringwekkende mix van indrukken.
Thema’s als moderne slavernij, klassenverschillen, religie en misogynie worden opgeroepen door beelden van een suikerplantagehouder, van de gewapende strijd om land en eigendom, van rijkdom en diepe armoede, van gewelddadige mannen, traditionele rolpatronen en conservatieve propaganda. Andere beelden ademen optimisme en gemeenschapszin.
Wie wat meer afstand neemt van deze haast eindeloze, rusteloze stroom indrukken ziet duidelijk hoezeer de geest van het kolonialisme nog doorwerkt in het Brazilië van nu.