Coexistence, My Ass!
Ooit gold Noam Shuster-Eliassi als boegbeeld voor een vreedzaam naast elkaar leven van Palestijnen en Israëliërs. Als dochter van een Iraanse Jodin en een Roemeense Jood groeide ze op in de Israëlische ‘Oase van Vrede’, waar Palestijnen en Israëliërs op vriendschappelijke basis samenleven. Ze kwam als kind op televisie, schudde handen met Hilary Clinton, Jane Fonda en de Dalai Lama en werd uitgenodigd door de Verenigde Naties om te komen spreken.
Maar als de Israëlische machthebbers een almaar radicalere koers gaan varen, begint haar perspectief te schuiven. Hoe kan er ooit sprake zijn van een vredig samenleven als de ene groep de andere met zoveel geweld onderdrukt? De grote klap, die Shuster definitief doet inzien dat het streven naar co-existentie weinig meer is dan een wrange grap, moet dan nog komen.
Op de universiteit van Harvard ontwikkelt de vloeiend Arabisch en Hebreeuws sprekende dertiger intussen een bijtende one-woman-comedyshow. Met deze satirische show als rode draad krijgen we een inkijkje in het gedachtegoed van de activistische cabaretier, die volgens sommigen inmiddels een ‘vijand van de staat’ is.