The Vanishing Point
Meer dan vijftien jaar geleden moest filmmaker Bani Khoshnoudi Iran verlaten, nadat haar documentaire The Silent Majority Speaks door het regime werd verboden. Al veel langer streed haar familie tegen onderdrukking. Een nicht van haar moeder werd in 1988 opgepakt en in de beruchte Evin-gevangenis gezet, pas 27 jaar oud. Er werd nooit meer iets van haar vernomen.
The Vanishing Point, gemonteerd door Claire Atherton (bekend van haar samenwerking met de in 2015 overleden regisseur Chantal Akerman), is Khoshnoudi’s visuele verkenning van het geheugen van een familie en een land. Ze bezoekt haar ouderlijk huis, dat leeg is, maar nog vol van melancholie, vervreemding en woede.
Politieke protesten, gefilmd vanaf de jaren tachtig tot nu, en persoonlijke bezittingen vormen de rode draad in deze essayistische documentaire. Een film die laat voelen hoe tientallen jaren van angst en onvrijheid zich ophopen in elke kier van het bestaan, elke scheur in een huis, elke stilte in een gesprek. Herinneringen ophalen wordt zo als vanzelf een daad van verzet.