Het begin van het nieuwe schooljaar betekent topdrukte voor coupeuse Mambar Pierette. Van ’s ochtends vroeg tot zonsondergang naait zij uniformpjes in haar houten hutje in een krottenwijk van de Kameroense stad Douala. Maar zij neemt toch altijd de tijd om de sores aan te horen van buurtbewoners en vriendinnen die komen aanwaaien.
Niet dat zij zelf geen zorgen heeft. Als moeder van drie kinderen met een echtgenoot die weigert bij te dragen aan het huishouden, leeft ze in permanente geldnood. Haar klanten proberen desalniettemin overal op af te dingen en de reparatie van haar stokoude naaimachine kost een vermogen. Maar dat zijn kleine ongemakken vergeleken met het ongeluk dat haar overkomt.
Strikt bezien is Mambar Pierrette een speelfilm. Maar regisseur Rosine Mbakam heeft een achtergrond als documentairemaker en filmt Pierrettes dagelijks leven alsof het haar zo overkomt. Dat de meeste acteurs geen professionals zijn die bovendien zichzelf spelen, versterkt het gevoel van authenticiteit. Dit drama is echt.