14-24 nov 2024
InstituteFestivalProfessionals
EN/NL
Doneer
Loading...
MyIDFA
Meshes of the Afternoon

Meshes of the Afternoon

Maya Deren, Alexander Hammid
Verenigde Staten
1943
14 min
Focus: 16 Worlds on 16
Focus: 16 Worlds on 16
Synopsis

Voor haar invloedrijke korte avant-gardefilm Meshes of the Afternoon werkte de vooraanstaande experimentele filmmaker Maya Deren samen met haar toenmalige echtgenoot Alexander Hamid. De film is zwijgend, met een enkel toegevoegd geluid, zoals een tikkende klok. In 1957 werd een dromerige soundtrack toegevoegd van de Japanse componist Teiji Ito, met wie Deren inmiddels getrouwd was.

Een vrouw (gespeeld door Deren) volgt keer op keer een andere vrouw, gekleed in het zwart, met een bloem in haar hand en een spiegel als gezicht. Telkens wanneer deze geheimzinnige verschijning de hoek om gaat en uit beeld verdwijnt, betreedt Deren een huis. De tweede keer dat ze hier naar binnengaat is haar eerste versie er nog steeds; de derde keer zijn ze met z’n drieën.

De camera volgt de vrouw vanuit opvallende hoeken terwijl de belichting scherpe, diagonale schaduwen creëert in deze zwart-witfilm. Een mes, een telefoon en een sleutel keren telkens terug en vloeien soms plotseling in elkaar over. Vervolgens betreedt een man (gespeeld door Hamid) deze dreigende, cyclische fantasiewereld.

Lees verder
Credits
14 min
zwartwit
16mm
Gesproken talen: Geen dialoog
Regisseur
    Maya Deren,
    Alexander Hammid
    Maya Deren,
    Alexander Hammid
Productie
    Maya Deren
    Maya Deren
Cinematografie
    Alexander Hammid
    Alexander Hammid
Montage
    Maya Deren
    Maya Deren
Muziek
    Teiji Ito
    Teiji Ito
Scenario
    Maya Deren
    Maya Deren
World Sales
    Light Cone
    Light Cone
Screening copy
    Light Cone
    Light Cone

Stills

0
0
1
2
3
4
5
0
1
2
3
4
5
Meer uit het programmadeel Focus: 16 Worlds on 16
In een terugblik op 100 jaar 16mm sinds Kodak dit filmformaat introduceerde, verkent ditfocusprogramma op welke manier de geschiedenis van de documentairefilm hierdoor is beïnvloed. De selectie bevat klassiekers uit de cinema verité zoals Daguerréotypes van Agnès Varda en Salesman van de Maysels, en voorbeelden van films die vanwege de censuur hun kritiek op autoriteiten in metaforen verpakken, zoals in First Case, Second Case waar Abbas Kiarostami het revolutionaire gedachtengoed onderzoekt.
Programmaonderdeel bekijken
16 Worlds on 16: American Experimental

16 Worlds on 16: American Experimental

Africa, I Will Fleece You

Africa, I Will Fleece You

Jean Marie Teno
1992
88 min