14-24 nov 2024
InstituteFestivalProfessionals
EN/NL
Doneer
Loading...
MyIDFA
Eliane Esther Bots over de IDFA 2023 festivalcampagne
Nieuws
Eliane Esther Bots over de IDFA 2023 festivalcampagne

Eliane Esther Bots over de IDFA 2023 festivalcampagne

Algemeen
woensdag 18 oktober
Door staff

Voor het tweede jaar op rij heeft IDFA een filmmaker gevraagd om de campagne voor het festival vorm te geven. Na de vlindercampagne van Louis Hothothot vorig jaar zijn het dit jaar de aan emoties gelinkte beelden van Eliane Esther Bots die via posters in de stad en festivaltrailers in de filmtheaters het publiek warm maken voor de 36ste IDFA editie.

Eliane Esther Bots is geen onbekende van IDFA. In 2020 werd haar interactieve werk The Channel geselecteerd voor de DocLab competitie. Een jaar later vertoonde IDFA haar indrukwekkende documentaire In Flow of Words. Nadat ze in 2016 cum-laude afstudeerde aan de Master van de Nederlandse Filmacademie was haar werk onder meer te zien op grote filmfestivals in Locarno, Berlijn en Parijs.

Voor de campagne van IDFA 2023 gebruikte Eliane Esther Bots animaties, archiefmateriaal en het geluid van stemmen om zo de kracht van film en de diversiteit aan menselijke ontmoetingen tijdens IDFA te benadrukken. 

“Mijn films komen allemaal voort uit mijn interesse in hoe mensen verhalen vertellen,” zegt Eliane Esther Bots over de campagne. “Verhalen waardoor je om kan gaan met het leven. Er is al een verhaal, er is al een stem. Mijn rol als filmmaker is een context scheppen, waarin mensen opnieuw dat verhaal kunnen vertellen.” 

Bots gelooft dat ontmoetingen – tussen het publiek en de filmkarakters, tussen filmmakers en hun onderwerpen en tussen bezoekers van het festival zelf – de kern vormen van wat IDFA zo speciaal maakt. "Voor mij draait IDFA om mensen met verschillende stemmen die bij elkaar komen.” Zo kwam ze op het idee om twaalf verschillende ontmoetingen als animatie vorm te geven, elk met een eigen emotie, zoals een moment van conflict, pauze of verrassing. 

Met haar achtergrond in beeldende kunst legt Bots veel nadruk op de visuele esthetiek van haar werk. Voor de campagne gebruikt ze hiervoor een mix van archiefmateriaal. "Ik wilde graag veel beeld uit verschillende contexten gebruiken”, legt ze uit. Ook de verschillende vormen van stemgebruik in de trailer – zoals het neuriën, fluisteren, lachen, huilen, zingen en schreeuwen – onderstrepen volgens Bots de reikwijdte en de diversiteit van cinema en het festival. 

Het maakproces van IDFA’s campagne was zowel leerzaam als inspirerend voor Bots. “Mijn manier van werken is dingen uitproberen. Dat heb ik hier uitgebreid gedaan, vooral ook voor de trailer. Het zijn experimenten met montage, van abstractie tot figuratie, van found footage tot animatie. Deze experimenten kan ik zelf ook weer inzetten voor mijn toekomstige films.”

Festivaltrailer IDFA 2023