Rosa de Areia
As in their two previous films, Trás-os-Montes and Ana, the mountainous region of Trás-os-Montes in northeastern Portugal serves as the setting for the work of filmmaking couple Margarida Cordeiro and António Reis. This time, however, their approach is more abstract and essayistic. Using texts from Kafka, Montaigne, Carl Sagan, and others, they create an intricate patchwork of scenes: children survey the landscape from the rocks and describe the wandering souls that inhabit it; a pig is condemned to death for murder and executed; a woman makes music from the wind.
And always, there are the mountains, the valleys, the jagged rocks, the swaying grasslands—a landscape in which imagination and physical reality meet, where the traces of history are etched and transformed into myth.