The In-The-Head Film
Multimedia artist Konstantin von Sichart challenges the viewer with an animation that pushes the limits of free association. A man climbs a tower via an endless spiral staircase. Where to? The voice-over carries a hint of panic and despair. He thinks of his grandfather. Is he going to make a film about him?
Before this thought can take shape, he is distracted. And then the floodgates open. One idea tumbles over another. “Neuronal roundabouts, as they call them here in the facility.” There are monsters, teddy bears, a magical island. “My thoughts feel like bad AI animations.” Can this madcap ride lead to a conclusion?
The protagonist sees his stream of ideas magnified in whimsical, hand-drawn and AI-generated animation, propelled by impulsive outpourings and accompanied by a tense soundtrack. This film is not only an immersion in a creative and neurodivergent mind, but also an exploration of the possibility of a new resonance between humans and machines—the machine as a mirror, an amplifier and perhaps a source of comfort.