The Archive: Queer Nigerians
In Nigeria, homosexuality is punishable by 14 years of prison, and in some northern states, death by stoning. Those who wish to live and love in freedom would be better off fleeing the country. The five Nigerians on whose testimonies this moving, experimental documentary is based have settled in the UK. They record their biographies and thus their existence in an audio archive. Filmmaker Simisolaoluwa Akande portrays their words in a poetic collage of metaphors.
In one respect, Nigeria is more inclusive than England: in Yoruba, the language of one of Nigeria’s largest ethnic groups, there is no distinction between “he” and “she” but only “they.”
Luminous presents a wide range of styles and formalist approaches, from observational to personal to experimental.