American Sons is een zeer intieme documentaire die de blijvende littekens van de oorlog volgt aan de hand van het verhaal van korporaal JV Villarreal, een Mexicaans-Amerikaanse marinier uit San Antonio, Texas, die sneuvelde in Afghanistan. Verteld aan de hand van JV's eigen rauwe, nooit eerder vertoonde gevechtsbeelden en de decennialange emotionele reis van zijn mariniersbroers en familie, is de film zowel een eerbetoon als een moedige verkenning van verdriet, veerkracht en onsterfelijke liefde.
Visueel aangrijpend en emotioneel compromisloos, is de film zowel een afrekening als een oproep tot actie - een uitdaging voor de natie om haar verplichtingen jegens hen die dienen, onder ogen te zien. In de meest krachtige momenten toont American Sons een zeldzame en tedere uiting van broederschap, wat bewijst dat de moed om te genezen net zo diep kan zijn als de moed om te vechten.