The Invasion
Nieuwsreportages over de oorlog in Oekraïne tonen vooral de gruwelen aan de frontlinie. Sergei Loznitsa pakt het anders aan met The Invasion. De film observeert in commentaarloze scènes het dagelijks leven van een land in oorlog. De indrukwekkende proloog volgt een kwartier lang de rouwplechtigheid voor vier gesneuvelde soldaten en zet zo de toon voor wat komen gaat: een film waarin de oorlog in alle aspecten van het alledaagse leven zichtbaar en voelbaar is.
Zo expliciet als in die begrafenisscène manifesteert de Russische invasie zich ook in beelden van schoolkinderen in een schuilkelder, revaliderende soldaten met geamputeerde ledematen en een in puin geschoten flatgebouw waar reddingswerkers wanhopig naar overlevenden zoeken. Maar de oorlogsellende is ook voelbaar op een bruiloft, waarop de bruidegom een soldatenuniform draagt. Hoe ziet de toekomst voor dit bruidspaar eruit?
Angst en onzekerheid staan strijdbaarheid overigens niet in de weg. The Invasion, waarvoor de opnamen over een periode van bijna twee jaar werden gemaakt, toont een moedig en weerbaar volk, dat zich zijn onafhankelijkheid niet laat afnemen.