Nora was een traditionele Argentijnse huisvrouw voordat ze de internationaal erkende activiste werd die ze vandaag de dag is. Alles veranderde in 1977 toen haar zoon Gustavo met geweld verdween. Wat volgde was een wrede, bureaucratische stilte, bedoeld om zijn bestaan uit te wissen. Als reactie hierop sloot Nora zich aan bij andere rouwende moeders in een openbaar protest, waarmee ze angst en staatsterreur trotseerden. Samen vormden ze een historisch verzet – de Moeders van Plaza de Mayo – een wereldwijd symbool van waardigheid, moed en herinnering.
Nora's activisme oversteeg al snel de grenzen van Argentinië. Ze reisde de wereld rond, smeedde diepe banden met mensenrechtengemeenschappen en eiste wereldwijd gerechtigheid voor de "desaparecidos". Haar strijd werd zowel een persoonlijke zoektocht als een universeel symbool van verzet tegen staatsgeweld en straffeloosheid.
Het voelt urgent om Norita wereldwijd in beeld te brengen, nu vragen over herinnering, geweld en de erosie van de democratie weer opduiken. Het verhaal van Nora Cortiñas is een oproep tot actie. Haar radicale eis blijft: Waar is mijn zoon?