Market Screening: Nurse Unseen
De Filippijnen zijn de grootste exporteur van professionele verpleegkundigen ter wereld. In de Verenigde Staten is bijna een derde van alle geïmmigreerde verpleegkundigen Filippijns. Sinds 1965 zijn meer dan 150.000 Filippijnse verpleegkundigen naar de U.S. geëmigreerd. Toch is er weinig tot geen aandacht voor Filippijns-Amerikaanse verpleegkundigen in de Amerikaanse media.
Op film heeft nog niemand de diepere en gecompliceerde geschiedenis verteld van de Filippijnse verpleegkunde en het Amerikaanse kolonialisme en de directe verbanden met wat we nu meemaken in het tijdperk van de pandemie en de angstaanjagende heropleving van anti-Aziatische haat en geweld. Nurse Unseen onderzoekt waarom zoveel Filippijnse verpleegkundigen de Filippijnen verlieten om in de Amerikaanse gezondheidszorg te gaan werken en waarom zij zo onevenredig zwaar getroffen zijn door de pandemie.