Life and Other Problems
Tien jaar geleden kwam de jonge giraf Marius in het nieuws omdat de Deense dierentuin waar hij verbleef hem wilde euthanaseren; hij was overbodig geworden voor het voorplantingsprogramma. Het lot van Marius veroorzaakte wereldwijd verontwaardiging, niet in het minst onder conservatieve Amerikanen.
Bij filmmaker Max Kestner riep het existentiële vragen op. Kestner zoekt met aanstekelijke nieuwsgierigheid naar antwoorden bij verschillende wetenschappers, die soms verrast zijn over zijn onbevangen vragen. Hun antwoorden roepen weer nieuwe vragen op en terwijl Kestners filosofische reis verdergaat, staan de ontwikkelingen rond giraf Marius ook niet stil.
In de dierentuin bereiden medewerkers zich voor op het euthanaseren van Marius. Terwijl de ophef voortduurt en beelden van schuimbekkende FOX-presentatoren de wereld overgaan, weigert de dierentuindirecteur zich te laten chanteren. Ook niet wanneer een Zweedse eigenaar van een schimmige dierentuin Marius wil overnemen.