Bestaat het ‘gemiddelde Nederlandse gezin’? Zo ja: waar woont het? Hoe besteden de gezinsleden hun tijd en wat wordt er ‘normaal’ gevonden? In 2014 vond kunstenaarsduo Sander Breure en Witte van Hulzen, na onderzoek bij het Centraal Bureau voor de Statistiek, een gezin dat op allerlei vlakken zo gemiddeld was als maar kan. Met hun medeweten werden de gezinsleden een week lang non-stop afgeluisterd in hun eigen huis.
Die audiotranscripten verwerkten de makers tot theaterscenario, dat door vier acteurs natuurgetrouw wordt nagespeeld. Het resultaat is een extreem gekunsteld, vervreemdend beeld van waargebeurde gesprekken – compleet met verhaspelingen – waarin zowel de banaliteit als de intimiteit van het leven is vervat. In een tijd waarin onze apparaten potentieel al onze gesprekken kunnen opnemen, houdt de performance ons ook een spiegel voor: wat doet die alledaagse surveillance met ons gedrag?
Anno 2024 werd het gezin opnieuw afgeluisterd. De oudste dochter staat op het punt uit huis te gaan, de tienerzoon is verknocht aan zijn spelcomputer. In een double bill worden beide tijdsgewrichten uitgespeeld voor het publiek.
Met deze meest collaboratieve editie ooit, presenteert IDFA on Stage een vernieuwend programma van live-cinema events waarin film, nieuwe media en podiumkunsten samenkomen.