When the Body Says Yes
Het idee dat aanraking een krachtige remedie kan vormen tegen de hedendaagse eenzaamheidsepidemie is het startpunt van When the Body Says Yes. De film, die in 2022 deel uitmaakte van een immersieve installatie op de Biënnale van Venetië, brengt een diverse groep mensen samen in een ruimte die nog het meest weg heeft van een warme, zachte baarmoeder. Aanraking is hier de voertaal en via direct of indirect huidcontact worden collectief zaken als genot, intimiteit, nabijheid, grenzen en consent verkend. Sommige mensen zien we individueel terug in droomachtige scènes in de natuur.
Ondertussen vertellen deelnemers in de voice-over hoe zij zich verhouden tot aanraking, seks en hun lichaam, en hoe opvoeding en (gezins)cultuur daar een stempel op hebben gedrukt. Hun aanstekelijke openhartigheid leidt de geest onvermijdelijk naar de betekenis van aanraking en intimiteit in relatie tot ons eigen lichaam.