Market Screening: The Art Whisperer
The Art Whisperer is een onverteld verhaal en een intiem portret van wijlen Ginny Williams (1927-2019), een baanbrekende kunstverzamelaarster die vrouwelijke kunstenaars naar recordbrekende veilingen bracht, waaronder Louise Bourgeois, Yayoi Kusama, Joan Mitchell, Agnes Martin, Lee Krasner, Roni Horn en Ann Hamilton – die nu iconen van de kunstwereld zijn, niet in de laatste plaats dankzij Ginny's visie en steun, vooral in een tijd waarin hun bijdragen vaak over het hoofd werden gezien. De documentaire werd gefilmd over een periode van vier jaar en legt intieme gesprekken met Ginny vast over haar inzichten in de kunstwereld en haar bijzondere manier om daarin te navigeren. De film bevat ook waardevolle inzichten van kunstgrootheden zoals Amy Cappellazzo (Sotheby's) en Richard Armstrong (het Guggenheim Museum), evenals kunstenaars Ann Hamilton en Roni Horn. Ginny opende haar eerste galerie eind vijftig en begon haar carrière als kunstverzamelaar in de zestig. Ze bracht niet alleen een van de belangrijkste kunstcollecties ter wereld bijeen van vrouwelijke kunstenaars, maar plaatste hun werk ook in belangrijke kunstinstellingen in heel Amerika.