On the Battlefield
Een man met een microfoon loopt door groene velden. Hij luistert aandachtig naar het gras, de lucht en de omringende bomen. Zijn microfoon pikt ook geluiden op uit het verleden: zwarte mensen die zingen over het gehoorzamen van hun meester, een verhaal over een witte schurk die een zwarte vrouw neergeschoot, berichten over een protest dat 86 nachten duurde.
Er zijn slechts enkele visuele overblijfselen van de duistere geschiedenis, zoals een muur met vervaagde graffiti van Martin Luther King Jr. die door witte agenten wordt gearresteerd. Met zijn microfoon in de hand maakt de geluidsman een auditief archief, waarin hij heden en verleden tracht te verenigen.
Het contrast tussen de turbulente fragmenten en het ogenschijnlijk vredige groen illustreert de strijd van de zwarte gemeenschap. Als je naar de lege velden kijkt, zou je niet vermoeden dat hier vroeger een groot woningbouwproject stond dat het centrum vormde van de zwarte gemeenschap in Cairo, Illinois. Een stad waar het noorden en het zuiden samenkomen, en de zwarte bevrijdingsbeweging en de witte onderdrukking flink botsten.