13-23 nov 2025
EN/NL
Doneer
Dit zijn de vier winnaars van de Film Fund DocLab Interactive Grant 2025
Nieuws
Dit zijn de vier winnaars van de Film Fund DocLab Interactive Grant 2025

Dit zijn de vier winnaars van de Film Fund DocLab Interactive Grant 2025

Festival
dinsdag 23 september
Door Staff

Van een hallucinerende fulldome-ervaring tot intieme, handgeschreven brieven over ons digitale bestaan: de selectie is rijk en veelzijdig. Alle vier projecten gaan in wereldpremière tijdens IDFA DocLab 2025, van 14-22 november in Amsterdam.

De jaarlijkse Interactive Grant viert de rijkdom van de Nederlandse digitale cultuur. Met deze samenwerking benadrukken het Nederlands Filmfonds en IDFA DocLab hun gezamenlijke missie: het stimuleren van nieuw talent en het mogelijk maken van baanbrekend, interdisciplinair werk.

"De selectie is uitzonderlijk divers – van mediakunst tot VR en zelfs een project over de tastbaarheid van papier," vertelt Filmfonds-consulent Michiel van Opstal. "Samen schetsen de projecten een breed panorama van onze digitale cultuur, met oog voor zowel de kansen als de schaduwkanten. Alle makers kiezen radicaal hun eigen pad, wat hun werk een uitgesproken karakter geeft. Hun betrokkenheid voel je niet alleen in de urgente thema’s die ze onderzoeken, maar ook in de vernieuwende vormen die ze daarvoor vinden."

"Wat dit jaar opvalt, is hoe naadloos deze projecten de digitale en fysieke wereld met elkaar verbinden," zegt Nina van Doren, programmeur van IDFA DocLab. "Ze zien het digitale niet als een aparte ruimte, maar laten zien hoe het onvermijdelijk terugvloeit in onze lichamen, onze leefomgeving en ons dagelijks bestaan."

Life Needs Internet 2010–2025 van Jeroen van Loon

LIFENEEDSINTERNET2010 2025 PHOTO1

Life Needs Internet 2010–2025 (2025) by Jeroen van Loon

oor zijn project Life Needs Internet startte Jeroen van Loon in 2010 een website om brieven te verzamelen rondom één vraag: hoe beïnvloedt het internet jouw leven? Als verzameling van handgeschreven brieven – ‘het meest Away From Keyboard-medium,’ zoals Van Loon het noemt – documenteren de inzendingen de digitale cultuur en haar snelle veranderingen in de afgelopen vijftien jaar. Meer dan 1400 brieven zijn ingezameld vanuit de hele wereld, geschreven door mensen van uiteenlopende leeftijden, achtergronden, culturen en beroepen.

Als fysieke installatie, bestaande uit honderden originele brieven en een reeks videoportretten, toont Life Needs Internet 2010–2025 persoonlijke verhalen die reflecties bieden op ons internetgebruik in de afgelopen anderhalve decennia. Zo nodigt de installatie bezoekers uit om zelf de onderliggende onderzoeksvraag te beantwoorden: heeft het leven internet nodig? Tijdens IDFA DocLab 2025 kunnen bezoekers hun eigen brief schrijven om toe te voegen aan het groeiende archief.

Feedback, un musical antifuturista van Claudix Vanesix

03

Feedback, un musical antifuturista (2025) door Claudix Vanesix

In Feedback, un musical antifuturista nodigen drie entiteiten, geïnspireerd door Andes-futurisme, de deelnemer uit om een mystiek brouwsel te drinken. Wat volgt is een psychotrope reis, waarbij de veilige ruimte van hun tipi wordt verlaten en de weg leidt naar voorouderlijke heiligdommen en rituelen in een sacrale huaca. De realiteit begint uiteen te vallen en alle lichamen lossen langzaam op in 3D-objecten. Samen met de mystieke avatars verkent de deelnemer de nieuwe mogelijkheden die deze abstracte vormen bieden.

Feedback biedt een spirituele reis door dimensies, verbonden door een muzikaal format. De Filmfonds DocLab Interactive Grant ondersteunt Peruaanse XR-kunstenaar Claudix Vanesix bij de ontwikkeling van hun VR-project tot een fulldome-adaptatie, in samenwerking met Avinash Changa (WeMakeVR), die in première gaat in het ARTIS-Planetarium tijdens IDFA DocLab 2025.

Gamer Keyboard Wall Piece #2 van Sjef van Beers

DSC09828 copy 2

Gamer Keyboard Wall Piece #2 (2025) door Sjef van Beers

De status van Sjef van Beers is het tegenovergestelde van away from keyboard: met zes gamertoetsenborden toont hij teksten en animaties die door de verlichte toetsen scrollen. De installatie daagt het online stereotype van The Gamer uit – een stereotype dat in verband lijkt te staan met cultuurstrijd, van Gamergate in 2014 tot de huidige ‘manosphere’- en incelgemeenschappen.

Als serie pelt Gamer Keyboard Wall Piece de lagen af van mannelijke onzekerheden, mentale gezondheidsproblemen en sociologische structuren die de kern vormen van het stereotype. Door online cultuur en feministische theorie uit verschillende bronnen – boeken, video-essays, tweets en internetcultuur die Van Beers verzamelde via screenshots – te vermengen, verbeeldt de installatie een nieuwe identiteit voor de gamer.

The Oracle: Ritual for the Future (For humans and non-humans) van Victorine van Alphen

0 The Oracle poster image Victorine van Alphen

The Oracle: Ritual for the Future (For humans and non-humans) (2025) door Victorine van Alphen

Volledig omringd door grote schermen geven deelnemers aan de groepservaring The Oracle: Ritual for the Future (For humans and non-humans) zich geleidelijk over aan een fusie van mens, robot en beeld. Een gids (half mens, half robot) leidt een audiovisuele choreografie waarin de groep langzaam de controle overdraagt aan niet-menselijke entiteiten.

De immersieve ervaring herdefinieert het fysieke, waarbij robots en AI-gegenereerde beelden ideeën over sensualiteit, keuzevrijheid en verlangens hervormen. Dit orakel biedt geen venster naar de toekomst; The Oracle creëert een geheel nieuw kader, waarin niet-mensen emoties oproepen en de deelnemers van vlees en bloed begeleiden in hun eigen menselijkheid.

Over de Film Fund DocLab Interactive Grant

Al acht jaar slaan het Nederlands Filmfonds en IDFA DocLab de handen ineen om immersieve en interactieve projecten met internationale potentie te ondersteunen. Met de jaarlijkse Film Fund DocLab Interactive Grant krijgen in Nederland gevestigde kunstenaars de kans hun werk te realiseren en internationaal te presenteren.

Eerdere winnaars zijn onder meer Tamara Shogaolu, Studio Moniker, Anan Fries, Malu Peeters, Mathilde Renault, Dries Depoorter en Maarten Isaäk de Heer. Veel van de door deze grant gesteunde projecten maakten na hun première bij IDFA DocLab furore op gerenommeerde internationale festivals zoals SXSW, Sundance, CPH:DOX, Sheffield DocFest en vele andere.