Short & Youth Competities, Signed, Best of Fests en Paradocs onthuld
De eerste competitieprogramma’s van IDFA 2024 zijn bekend! Naast de selecties voor Signed, Best of Fests en Paradocs zijn de titels voor de IDFA Competition for Short Documentary en Youth Competitions onthuld. Hiermee zijn er inmiddels meer dan 100 films toegevoegd aan het programma.
IDFA Competition for Short Documentary
De IDFA Competition for Short Documentary biedt films die op vernieuwende en gedurfde wijze het korte documentaireformat verkennen, met werk van zowel gerenommeerde makers als opkomend talent.
Verschillende films leggen een link tussen het verleden en het heden, zoals The Iron van prijswinnend regisseur Vitaly Mansky, die met een portret van Europa in oorlogstijd terugkeert naar IDFA. In het melancholische The Flowers Stand Silently, Witnessing duikt Theo Panagopoulos in archiefmateriaal van het bloeiende Palestina uit de jaren 30, waarmee hij de complexe relatie tussen het land en zijn inwoners blootlegt.
Andere hoogtepunten zijn persoonlijke verhalen over rouw, zoals de mixed media-vertelling Tough Love van Pat Heywood, die onderzoekt hoe het is om iemand dichtbij te verliezen, en de stop-motion animatie Mama Micra van Rebecca Blöcher, die laat zien hoe ver mensen gaan in hun zoektocht naar persoonlijke vrijheid.
Cohabitants, dir. Viesturs Kairišs
IDFA Competition for Youth Documentary
Onder curatie van filmmaker Niki Padidar presenteert de Youth Competition tien films die op unieke wijze onze kijk op jeugddocumentaires uitdagen. De selectie is verdeeld over twee leeftijdsgroepen: 9 tot 12 jaar en 13 jaar tot volwassenheid.
Met creativiteit en diepgang vermijdt Tabarak Allah Abbas simplistische stereotypen in My Homeland, een fantasierijke animatie waarin ze de vlucht van haar ouders uit Irak vertelt als een avontuurlijk heldenverhaal. Camille Vigny doorbreekt in Crushed het traditionele verhaalverloop door de destructieve liefde van een jong stel te verweven met spectaculaire beelden van raceauto-ongelukken.
Lees meer over programmeur Niki Padidar en haar visie op de Youth Competition.
Simply Divine, dir. Mélody Boulissière
Best of Fests
De uitgebreide sectie Best of Fests biedt een panorama van de meest opvallende en bekroonde films van festivals wereldwijd. Deze selectie verkent een breed scala aan stijlen en genres en brengt de meest urgente thema’s van het jaar onder de aandacht.
In No Other Land volgen we de voortdurende aanvallen van Israël op Palestijnse dorpen in de Westelijke Jordaanoever, vastgelegd door Yuval Abraham, Hamdan Balal, Rachel Szor en Basel Adra. Deze film ontving in 2022 steun van het IDFA Bertha Fund. In Sudan, Remember Us laat Hind Meddeb de strijd zien van jonge activisten die vechten voor een leefbaar en democratisch Soedan.
Andere films onthullen aangrijpende verhalen van verzet. Na een ervaring met seksueel geweld documenteert journaliste Shiori Ito in Black Box Diaries haar zoektocht naar gerechtigheid binnen een Japanse cultuur van zwijgen. Sugarcane van Julian Brave NoiseCat en Emily Kassie belicht de geschiedenis van misbruik en verwaarlozing van inheemse kinderen in Canadese staatsinternaten, naar aanleiding van de ontdekking van ongemarkeerde graven nabij een inheems reservaat.
Intercepted, dir. Oksana Karpovych
Signed
Signed toont de nieuwste avonturen van enkele van de meest eigenzinnige filmmakers van dit moment. Het programma zet makers in de schijnwerpers die met een unieke artistieke stem buiten de gebaande paden treden.
Ook dit jaar bestaat de selectie uit een mix van gevestigde namen en opkomend talent. Zo brengt de bekroonde filmmaker Radu Jude de found-footage documentaire Eight Postcards from Utopia, waarin hij commercials toont uit Roemenië’s transitie naar een kapitalistische democratie. In Sleep #2, een impressionistische desktopfilm, zien we livestreams van het graf van Andy Warhol. Mati Diop, internationaal geprezen om haar werk, onderzoekt in Dahomey de complexe kwesties rond de restitutie van Afrikaanse kunstvoorwerpen uit Europese musea.
Ook muziekfilm krijgt dit jaar een vernieuwende invulling. Andrei Ujică keert terug naar 1965 in TWST / Things We Said Today, een poëtisch maar rauw portret van The Beatles in New York, tegen de achtergrond van de Watts-rellen in Los Angeles. In One to One: John & Yoko creëert Kevin MacDonald een collage van vroege jaren 70-beelden, waarmee hij Lennon en Ono’s idealistische visie op een betere wereld onderzoekt. Het volledige programma wordt in oktober onthuld.
Architecton, dir. Victor Kossakovsky
Paradocs
In Paradocs komen de meest experimentele documentaire werken van het jaar samen, waar gevestigde kunstenaars uit de beeldende kunst hun unieke visie op film presenteren. Dit jaar zijn er onder andere twee Nederlandse kunstenaars vertegenwoordigd: Melanie Bojano met When The Body Says Yes, waarin het publiek wordt uitgenodigd te reflecteren op de betekenis van aanraking en intimiteit in relatie tot hun eigen lichaam. Ansuya Blom brengt in Misty Man krachtige beelden van een jonge man achter prikkeldraad samen met intieme 8mm-opnames uit het familiearchief en recentere opnamen in Suriname. De volledige selectie wordt bekend gemaakt op 15 oktober.
Misty Man, dir. Ansuya Blom