
IDFA 2025 verwelkomt Susana de Sousa Dias als eregast
IDFA zet de filmmaker, curator en academicus in de schijnwerpers met een omvangrijk retrospectief en een persoonlijke Top 10-selectie.
De Sousa Dias staat bekend om haar radicale, poëtische benadering van archiefmateriaal: films die dictatuur, koloniale erfenissen en de kwetsbare lagen van collectief geheugen blootleggen.
Al met Still Life (2005) gaf ze een hypnotiserende reflectie op het Portugese Estado Novo, Europa’s langstlopende dictatuur. Haar internationale doorbraak kwam met 48 (2009), waarin politiefoto’s van gevangenen worden geconfronteerd met hun getuigenissen decennia later. Dit jaar gaat haar nieuwste werk in wereldpremière: Fordlândia Panacea (2025), een filmische reis naar de rubberstad die Henry Ford in 1928 in het Amazonewoud liet bouwen, en een ontginning van de neokoloniale geschiedenis die daar nog altijd voelbaar is.

Still: Journey to the Sun (2019) door Susana de Sousa Dias
Het retrospectief nodigt uit om de volle breedte van De Sousa Dias’ oeuvre te ontdekken: films die verborgen geschiedenissen blootleggen en machtsbeelden herframen. Haar Top 10-selectie sluit hier naadloos bij aan. Met titels als Sarah Maldorors Monangambééé en Harun Farocki’s Images of the World and the Inscription of War brengt ze filmmakers samen die de politieke verhalen van hun tijd openbreken en het collectieve geheugen bevragen. Een uitgebreid gesprek met De Sousa Dias zelf vormt een van de centrale Talks van deze festivaleditie.