Indicios, del inscrito
This experimental short film Indicios, del inscrito, made as an assignment at the Cuban film academy EICTV, is based on the poem of the same name by José Kozer, a Cuban poet who is often categorized as belonging to the Latin American neo-baroque movement. This was a loosely associated group of poets who, from the 1970s onwards, preferred a hermetic and multidimensional approach to the conversational style that was common at the time.
Kozer introduces the film himself with a stanza from his poem, which centers on his grandfather, an old rabbi reading his daily passage from the bible. As his fingers follow the sentences of the scripture, he dies.
At this point, director Rafael Ramírez takes over with heavily edited images and intertitles, an associative whole that visually expresses Kozer’s parable. In this section, as in Kozer’s work, time and reality are subjective elements, and history merges seamlessly with the present.