At Berkeley
In the aftermath of the financial crisis of 2008-2009, the funding of higher education comes under increasing pressure. Founded in 1868, the University of California, Berkeley is still the most prestigious public university in the United States. But how long will the institution be able to uphold its reputation in the face of ever-decreasing investment from the state of California?
During these troubled economic times, Frederick Wiseman arrives on campus. As we would expect of him, he films extensive footage of all aspects of this institution. We follow inspirational lectures, attend seminars, see researchers tinkering with robots and, in brief intermezzos, experience the leafy campus where students from all over the world rub shoulders. Wiseman accomplishes this all without intervening, conducting interviews, providing background information or offering any additional soundtrack.
At the same time, the film subtly builds towards its climax: while everyday university life carries on, groups of students prepare for a demonstration against the cuts. On the other hand, the university administration works to maintain the high standards of Berkeley’s integrity and scholarly achievements.