At Berkeley
In de nasleep van de financiële crisis van 2008-2009 komt de financiering van het hoger onderwijs steeds zwaarder onder druk te staan. Berkeley, opgericht in 1868, is nog altijd de meest prestigieuze publieke universiteit in de Verenigde Staten. Maar hoe lang kan de instelling deze naam nog hooghouden nu de staat Californië steeds minder investeert?
Gedurende deze spannende tijd strijkt Frederick Wiseman neer op de campus. Zoals we van hem gewend zijn, registreert hij uitgebreid alle facetten van dit instituut. We volgen inspirerende hoorcolleges, zitten werkgroepen bij, zien onderzoekers sleutelen aan robots en dwalen in korte intermezzo’s over de groene campus waar studenten uit de hele wereld rondlopen. Dit alles zonder ingrijpen, interviews, achtergrondinformatie of additionele soundtrack.
Tegelijkertijd wordt er subtiel toegewerkt naar de climax: terwijl het gewone universiteitsleven doorgaat, maken groepen studenten zich klaar voor een demonstratie tegen de bezuinigingen. Aan de andere kant werkt het universiteitsbestuur hard om het hoge niveau van Berkeley’s integriteit en wetenschappelijke prestaties te behouden.